Sindrom toksičnog šoka: šta je to i kakav je njegov odnos sa tamponima

Sindrom toksičnog šoka može biti uzrokovan, između ostalih razloga, produženom upotrebom tampona visoke apsorpcije

Unutrašnji apsorbenti

Sindrom toksičnog šoka (TCS) je retka infekcija uzrokovana toksinima iz gram-pozitivnih bakterija, posebno Staphylococcus aureus and the Streptococcus pyogenes. bakterije Staphylococcus aureus normalno postoji u telu žene. Međutim, kada se intenzivno razmnožava, proizvodi se višak toksina, koji izazivaju inflamatorni odgovor i sindrom toksičnog šoka. Ovi toksini izazivaju niz ozbiljnih reakcija koje mogu kulminirati akutnom bubrežnom insuficijencijom i smrću.

Bakterije mogu zaraziti osobu putem rana, opekotina, operacija i upotrebe tampona. Veza između bolesti i upotrebe visoko upijajućih tampona sintetičkog sastava otkrivena je tek osamdesetih godina prošlog veka, kada je proizvod bio nov.

Nije jasno kako tačno bakterije izazivaju sindrom toksičnog šoka, ali da bi se bolest razvila, moraju se desiti dve stvari: bakterije moraju biti u okruženju gde mogu brzo da rastu i oslobađaju toksine, a toksini moraju da uđu u krvotok. Tamponi češće izazivaju sindrom toksičnog šoka jer, kada su visoko zasićeni krvlju, čine idealno okruženje za brzi rast bakterija. Materijal od kojeg je utikač napravljen takođe može uticati. Sve ukazuje da su bakterije podložnije rastu u okruženju od poliesterske pene.

Неки предмети

delo od Yale Journal of Biology and Medicine, sprovedena 2011. godine, govori o slučaju koji je izazvao reperkusije u SAD 1980. Reč je o tamponu koji je tada pušten u prodaju, proizveden od sintetičkih materijala, koji je kasnije povezan sa povećanom incidencom sindroma toksičnog šoka. Rad je otkrio da iako informacije umetnute u pakovanje tampona treba da objasne opasnosti proizvoda, one često više informišu o odgovornosti potrošača nego o riziku. „Upravo je to vrsta rizika za koju je potrebno dodatno objašnjenje. Sindrom toksičnog šoka je redak, ali važan. Bakterije S. aureus ima uslove u kojima je veća verovatnoća da će se razmnožavati, a to je u visoko upijajućem sintetičkom tamponu“, kaže Šara L. Vostral, pisac članka.

Godine 2012. 26-godišnjoj američkoj manekenki Loren Volsen morala je amputirana noga zbog sindroma toksičnog šoka. Manekenka tuži proizvođača tampona koji je koristila kada je dobila sindrom. Sledeće, 2013. godine, 14-godišnja devojčica po imenu Nataša Skot-Falber umrla je od posledica upotrebe tampona.

Američka informativna emisija komentarisala je slučaj manekenke Loren Volsen i upozorila na rizike od tampona i potrebu za dodatnim istraživanjima u vezi sa proizvodima za žensku higijenu.

kako sprečiti

Neke mere predostrožnosti se mogu preduzeti: koristite tampon u maksimalnom vremenu koje je naveo proizvođač, nemojte koristiti tampon sa većim kapacitetom upijanja nego što obično imate na odgovarajući dan menstrualnog toka, operite ruke pre umetanja tampona i izbegavajte dlačice ekstremi uklanjanja. Preporuka je da se razmena odvija u roku od dva do četiri sata, u zavisnosti od intenziteta toka. Svako ko ima veoma intenzivan protok treba češće da menja upijač. Dugo nagomilana krv pogoduje oštećenju kanala i razmnožavanju gljivica i bakterija, pored toga što izaziva i neprijatan miris.

Takođe možete zameniti tampon za one koji nisu povezani sa sindromom toksičnog šoka. Spoljašnji jastučić ne povećava rizik od sindroma, ali može izazvati i bakterijske infekcije ako se koristi duže vreme, bez promene. Pogledajte neke opcije za tampone.

Simptomi sindroma toksičnog šoka

Treba napomenuti neke simptome, jer mogu biti povezani sa infekcijom:
  • Iznenadna visoka temperatura (39°C ili više);
  • Osip na koži koji podseća na opekotine od sunca i ljuštenje 1-2 nedelje nakon pojave osipa;
  • Vrtoglavica i/ili nesvestica;
  • Povraćanje i/ili dijareja;
  • Glavobolja;
  • Упаљено грло;
  • Бол у мишићима;
  • Бубрежна инсуфицијенција.
Ako koristite ili često koristite tampon i ovi simptomi se razviju, odmah ga uklonite i potražite medicinsku pomoć navodeći da ste koristili tampon. Sindrom toksičnog šoka treba započeti što je pre moguće.